zondag 11 maart 2012

overheerlijk recept: appel plaattaart



Ik kreeg vandaag toch inneens zo'n zin om iets lekkers te maken! Ik wat allerhandes doorspitten en uiteindelijk stuitte ik op dit recept: een appel plaattaart. Klinkt veelbelovend, of niet? Ik ben aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben! Het is een taart met gecarameliseerde appels, amandelspijs en walnotendeeg. Mmm:). Voor wie net zo'n kookkriels krijgt, hier het recept:




Ingrediƫnten
300 g bloem
100 g lichtbruine basterdsuiker
1 pakje koude boter (250 g)
1 bakje walnoten ongezouten (110 g), fijngehakt
1 pakje amandelspijs (300 g)
2 eieren
5 elstar appels, geschild
50 g suiker
2 tl kaneel
Materialen
bakpapier
Bereiden
1. Doe de bloem, basterdsuiker en 1 mespunt zout in een kom. Snijd er met 2 messen 200 g boter door tot een kruimelig deeg ontstaat. Voeg de walnoten toe en kneed het deeg tot een samenhangende bal. Verpak in vershoudfolie en laat 1 uur in de koelkast rusten. 2. Verwarm de oven voor op 175 °C. Duw het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat uit tot een rechthoekige plak van 25 x 35 cm. Vouw de randen om zodat een opstaande rand ontstaat. Verkruimel de amandelspijs, roer los met de eieren en verdeel over het deeg. 3. Snijd de appels in vieren, verwijder het klokhuis en snijd de parten in schijfjes. Verhit de rest van de boter in een koekenpan en bak de appel 2 min. op hoog vuur. Voeg de suiker en kaneel toe en bak nog 2 min. Verdeel de appel over het deeg. Bak in het midden van de oven in ca. 40 min. goudbruin en gaar. En klaar! Smakelijk;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten